Fobia

Korang mesti ada perasaan fobia dalam diri kan ? Tapi sebelum aku nak cerita tentang fobia aku, aku nak kongsikan kepada korang apa itu fobia. Apa ya ? Menurut wikipedia, fobia  atau Phobos (dari Yunani) bermaksud takut atau ketakutan mengerikan. Ia juga adalah satu perasaan takut yang berlebihan pada sesuatu hal atau fenomena. Demikian maksud fobia dari wikipedia. Kalau dari istilah sebenar, korang kena bertanya dengan pakar. Terdapat banyak jenis fobia rupanya. Korang tahu tak ? Macam-macam nama ada. Jom tengok sikit.

jenis, jenis, fobia
Achluophobia : Fobia pada kegelapan
Acousticophobia : Fobia pada bunyi
Acrophobia : Fobia pada ketinggian
Agoraphobia : Fobia pada tempat terbuka ataupun tempat yang sibuk
(crowded)
Ailurophobia : Fobia pada kucing
Alektorophobia : Fobia pada ayam
Alliumphobia : Fobia pada bawang putih
Allodoxaphobia : Fobia pada pendapat
Altophobia : Fobia pada ketinggian
Amaxophobia : Fobia menaiki kereta
Ambulophobia : Fobia berjalan
Ancraophobia/Anemophobia : Fobia pada angin
Androphobia : Fobia pada lelaki
Anglophobia : Fobia pada England, lelaki English, budaya English
dll
Anthrophobia : Fobia pada bunga
Antlophobia : Fobia pada banjir
Anuptaphobia : Fobia untuk kekal SINGLE
Apeirophobia : Fobia pada infiniti
Aphenphosmphobia : Fobia disentuh
Apiphobia : Fobia pada lebah
Apotemnophobia : Fobia pada orang yang membuat pembedahan membuang
anggota badan.(Amputations)
Arachnephobia/Arachnophobia : Fobia pada labah-labah
Arithmophobia : Fobia pada angka
Arrhenphobia : Fobia pada lelaki
Arsonphobia : Fobia pada api
Astraphobia/Astrapophobia : Fobia pada petir atau kilat
Astrophobia : Fobia pada bintang atau angkasa lepas
Ataxophobia : Fobia pada benda yang bersepah dan tidak kemas
Atelophobia : Fobia pada benda yang tak sempurna
Athazagoraphobia : Fobia bila dilupakan dan diabaikan
Atychiphobia : Fobia pada kegagalan
Aurophobia : Fobia pada emas
Automatonophobia : Fobia pada patung yang seakan manusia
Automysophobia : Fobia pada kekotoran
Autophobia : Fobia keseorangan
Aviophobia/Aviatophobia : Fobia untuk terbang

Bacillophobia : Fobia pada microbes.

Bacteriophobia : Fobia pada bakteria.
Bancophobia : Fobia pada bank.
Bathmophobia : Fobia pada tangga
Batophobia : Fobia pada ketinggian lagi…
Batrachophobia : Fobia pada amfibia (katak contohnya)
Belonephobia : Fobia pada pin dan jarum
Bibliophobia : Fobia pada buku
Botanophobia : Fobia pada pokok
Brontophobia : Fobia pada petir dan kilat

Ada banyak lagi lah..tak larat aku nak taip. Korang fobia apa ?

1 thought on “Fobia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge