bila bermusafir…

Salammm…kali ni aku nak cakap pasal musafir..nak tau sebab apa??sebabnya aku ni selalu gak lah musafir.anda tau apa itu musafir???kalo nak tau,musafir ni dalam  bahasa kita ini bermaksud pengembara.Maknanya orang yang mengembara lah…atau lebih tepat lagi dimana seseorang itu melakukan perjalanan melebihi 2 marhalah atau dalam lingkungan 90km..ini apa yang aku belajar dulu lah.
nak jadikan cerita kenapa aku wat pasal Musafir ni…sebabnya,adalah satu hari tu,aku nak ke Tg. Malim dengan menaiki keretapi dari Utara.sambil dok tunggu keretapi sampai,ak terdengar lah perbualan mak cik sorang ni.Dia pun sama macam aku gak,nak naik keretapi juga..
 ” ish..dok tunggu keretapi ni tu dia lah,nak sembahyang pun tak boleh,kata mak cik tu “
aku pun diam je…memang lah kita nak sembahyang pun xsempat sebab keretapi tu dijadualkan tiba di platform dalam waktu maghrib.memang waktu tu kita xboleh nak sembahyang,tapi kita kan boleh jamak solat tu..sebenarnya,Islam ni memahami kita.. Solat jamak dan Qasar ni adalah keringanan yang diberikan kepada kita.
ok..solat jamak  maksudnya melaksanakan 2 solat wajib dalam 1 waktu..solat jamak ni ada 2 iaitu jamak taqdim dan jamak taqkhir..jamak taqdim ni kita himpunkan 1 solat dalam waktu solat yang pertama.Maksudnya kita himpunkan solat asar dan zohor dalam waktu solat zohor.Jamak taqkhir plak sebaliknya lah.iaitu solat dilakukan dalam waktu kedua.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge