8 Sebab Kenapa Suami Cari Perempuan Lain

sebab, kenapa, suami, cari, pasangan, lain

Wanita diluar sana mesti nak tahu kan kenapa lelaki suka
cari perempuan lain? Terutamanya para isteri tu, alahai.kenapa ye ? Sebelum
kita menyalahkan orang lain, apa kata wanita tu tengok dulu diri kita, perangai
kita. ·
Berpelajaran tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi
kita (termasuk lelaki dan wanita) insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa
tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan
sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C tu. 8C ini lambang
keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya.
C1. CABAR
 Lelaki mempunyai ego mereka tersendiri.Lelaki
memang pantang dicabar. Jadi mereka tidak suka dicabar terutama sekali oleh
wanita.Wanita perlu tahu batas tindakan mereka agar lelaki tidak rasa
tercabar.Isteri kalau bergaduh dengan suami mulalah kata “Kalau awak berani
cubalah cari perempuan lain! JANGAN CABAR SUAMI… nanti suami buat betul-betul
isteri juga yg putih mata…merana sengsara lah jawabnya…
C2. CABUL
Cabul ni ini bukan cabul yang itu (ala…kes cabul tu)tapi
cabul ini bermaksud keji dari segi perangai sehingga seseorang wanita itu
langsung tidak malu. Misalnya bergaul bebas dengan lelaki yang bukan muhrim
tanpa menghirau batas pergaulan. Juga perbuatan  dan tutur kata isteri yang tak sopan (isteri
hilang sifat malu)seperti keluarkan kata-kata yang tidak baik pada mertua…
C3. CELUPAR
 Wanita yang cantik akan kelihatan hodoh jika
mulutnya celupar. Celupar lebih kurang cabul juga. Isteri selalu cakap yang
tidak manis, selalu terlepas cakap pada suami sehingga membuat suami jauh hati.
Bergurau punjagan lah sampai tahap celupar ye…mungkin sesetengah lelaki tak
kisah…
C4. COMOT
 Terdapat wanita yang cantik tetapi comot.Comot ini
samada melibatkan wajah wanita itu, penampilannya yang selekeh, kerja yang
dilakukan sertatindak-tanduknya.Contohnya, isteri bila nak keluar rumah baru
nak bersolek dan comel tapi kat rumah comot. Suami pula di tempat kerja asyik
pulak nampak yg comel-comel je… Ada isteri kata – mekap untuk suami, tapi kat
rumah tak praktik pun. Time keluar berjalan baru nak mekap….
C5. CEMBURU
 Cemburu perlu dalam sesuatu hubungan. Tetapi jangan
terlampau cemburu. Wanita yang terlampau cemburu hingga pasangannya merasa
terkongkong akan membawa padah kepada perhubungan mereka. Ini membuatkan lelaki
akan rasa diri mereka tidak dipercayai. Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan…
sikit-sikit dok telefon suami kat tempat kerja… Suami baru balik kerja dah tanya
macam-macam. Suami balik lewat overtime dah syak yg bukan…Masa t dah mula
hilang kepercayaan kat suami…
C6. CEREWET
 Kata ulama hati wanita terletak pada mulutnya.Oleh
itu wanita perlu mengawal percakapannya.Suami tak suka bila isteri cerewet tak
bertempat.Contohnya kalau suami bawa makan luar, isteri nak tempat yang mewah je.Restoran
nak ada air-cond aje…
C7. CINCAI
 Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah
cincai, jaga anak cincai. Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri
cincai jaga anak… anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi….
C8 CUAI
 Kebiasaan lelaki tidak suka jika pasangannya cuai
terutama apabila ia melibatkan masa.. Misalnya apabila suami menetapkan keluar
jam 3 tetapi pada masa yg ditetapkan isteri masih sibuk bersiap, bersolek, mengemas.
Ini akan membuatkan lelaki benci kerana situasi sebegini. Nak keluar pergi beli
ikan jer pun tapi bersiap macam nak buat konsert.
Perhubungan rumahtangga itu penting dan perlu dijaga dengan
kukuh kerana perkahwinan itu sangat mulia.
Sumber : Dr Fadzillah Kamsah

6 thoughts on “8 Sebab Kenapa Suami Cari Perempuan Lain

  1. hehe.. tinggal satu saja lagi.. kita nak kahwin satu lagi sebab nak jaga kaum wanita.. Kasihan diorang tak ada suami. perempuan lagi ramai dari lelaki.. Kalau semua lelaki berkahwin, apa yang akan terjadi pada yang selebihnya?? fikir2 lah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge