Makan Makanan Yang Disembah

Assalamualaikum…

Baiklah, sebelum ni aku ada post pasal makanan haram yakni dari mana datangnya haram dan kesan nya kepada tuan empunya yang makan. Kali ni aku nak juga cakap pasal makan iaitu makan makanan yang disembah. ( faham-faham jer lah ye )

Awal tahun ni, ada seorang aku disuruh makan satu jenis kuih yang diletakkan depan berhala. Kuih apa? yang tu takkan korang tak tau lagi kot…Masa tu kalau tak silap meraikan satu majlis. Al-maklum lah, company yang dia kerja tu tak sebangsa dengan dia..Sebenarnya dia tak nak makan sebab dia musykil. Dia juga ada cerita kat aku yang bos dia ada cakap ada dewa akan marah jika dia tak makan kuih tu.Tapi disebabkan disuruh oleh majikan dia dan untuk menjaga majikan dia tu, dia amek secubit saja dan makan.

Apakah hukum memakan makanan itu?
jawapan yang aku dapat ini adalah dari sumber-sumber yang aku cari kat laman-laman internet ni. Kalau salah, aku mohon kemaafan ye.

Memakan makanan yang dibuat atau diletakkan di sesuatu tempat dengan niat atau tujuan untuk diberikan kepada berhala yang disembah atau di puja adalah haram, Meskipun pada zatnya makanan itu adalah halal.

ok..salam…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge