DARJAT CINTA

cinta, darjat, love

Assalamualaikum…kali ni nak sembang2 pasal cinta…rasanya tak perlulah aku terangkan definasi cinta lagi.sebab fahaman CINTA ni berbeza bagi setiap orang.lain orang lain makna CINTA nya kan..Cinta ni lahir dari jiwa yang penuh dengan kegembiraan,ketenangan dan megharap sesuatu.tapi…korang tau tak CINTA tu ada darjat???aku pun baru je tau pasal ni..CINTA ni ada 3 Darjat.

1. CINTA AGUNG
   – cinta seorang mukmin yang tidak lebih tinggi daripada cintanya kepada Allah.maknanya disini, cinta kita kepada Allah haruslah lebih dari cinta kita kepada sesiapa pun…Cinta kepada Allah la cinta yang agung di sisi islam.
2. CINTA PERTENGAHAN
    – cinta kategori ini pula cinta yang kita selalu hadapi..iautu cinta kita kepada ibu bapa,keluarga,teman dan lain-lain.Cinta peringkat ini harus kita mulakan dulu dengan CINTA AGUNG. bialah cinta kita kepada sesiapapun kerana ALLAH. jika cinta kita tidak dibina atas CINTA AGUNG, hubungan kita hanyalah sia-sia dan tiada nilainya.
3. CINTA HINA 
    – pernah korang tau pasal CINTA HINA??apa maksudnya?? cinta ini adalah cinta kepada kesesatan,yakni kita cinta kita melangar hukum ALLAH. iaitu kita melakukan apa yang ditegah olehNYA. apabila kita bercinta,mulalah kita langgar semuanya.
jadi dimana DARJAT CINTA kita???

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge