CERITA PENGANTIN DIMALAM PERTAMA

cerita, pengantin, di, malam, pertama.

Cerita Pengantin di malam pertama adalah kisah pengantin baru yang
bernama Ramli (bukan nama sebenar). Dalam keheningan malam penuh syahdu, Ramli masuk kekamar kerana
mengantuk.(kemungkinan ada juga rasa yang lain – paham-paham je lah..pengantin
baru!)
Dilihat isterinya sudah berselimut dari hujung rambut ke
hujung kaki.
“Malu agaknya. Maklumlah malam pertama…”
bisik hati ramli.
Dimatikanya lampu dan ia pun berbaring di katil.
Dicelah-celah suara kodok menyeru pasangannya, terdengar suara isteri berbisik,
penuh romantis, “Buah papaya dah masak ranum, bila tupai nak datang merasa
?”
“Dah, apa cerita ni ?” tanya ramli dlm hati.
Separuh malam dia terbaring berfikir. “Oh, agaknya isteri ku teringat
kampung halaman.. Sian.. sampai mengigau ? Takpelah, biarlah dia tidur”
bisik hatinya penuh understanding.
Malam kedua adegan yang sama cuma dialognya agak berbeza.
bisik isteri “Sawah bendang dah siap dibajak, bila pak tani nak turun
menyemai?” “kesiannya bini aku.. masih ngigau lagi.. aku mesti cari
penawar !” ramli bertekad. Esok harinya, ramli bercerita pada ayah yang
kebetulan datang untuk bertanya khabar ‘pengantin baru’.
Lah..” keluh ayah ramli, “aku hantar belajar sampai
U, benda cam ni pun kau tak paham?”
Ayahnya pun mula bercerita perihal adam & hawa, laila
& majnun, romeo & juliet…(yang relevan untuk pegantin baru je!)
Sepatah cakap orang putih “about the birds & the bees”.
“oh. cam tu.” sengih Ramli, “baru saya
paham. Taulah apa nak buat malam ni!”
Malam yang sangat ditunggu-tunggu ramli pun tiba…adegan
sama dikamar tidur. cuma kali ini isterinya membisu seribu bahasa. “lah..
nape pulak senyap. takkan dia give up” tertanya-tanya si ramli. Setelah
sekian lama tanpa suara dari isteri, ramli pun berkata, “Dah lapar betul
rasanya perut, boleh tupai datang merasa?”
Malam dingin semakin sunyi.. tak jawab pun… “Kain
pelikat dak disinsing rapi, boleh pak tani turun menyemai ?” pun..masih
takde jawapan… ramli mencuba lagi. “Juruterbang dah siap sedia…boleh
pesawat turun mendarat ?”
Sayu sekali jawaban si isteri dari bawah selimut,
“Maaf tuan… Landasannya baru saje banjir…!”  
Moral cerita: Pada kaum lelaki – Kalau nak naik pelamin,
jangan tunggu sampai cukup bulan. Nanti dah datang bulan kan rugi sendiri..

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge