BERKENALAN DENGAN BEN ASHAARI

Assalamualaikum..
sapa Ben Ashaari ni??kalo nak tau dia salah seorang blogger yang aku minat baca entry dia..santai jer..pertama kali aku layan blog dia masa aku tahun lepas,then aku terus ikut sampai sekarang..Aku rasa korang pun akan jadi salah seorang macam aku jika korang baca blog dia.. klik sini –> benashaari.com

Continue Reading

DARJAT CINTA

cinta, darjat, love

Assalamualaikum…kali ni nak sembang2 pasal cinta…rasanya tak perlulah aku terangkan definasi cinta lagi.sebab fahaman CINTA ni berbeza bagi setiap orang.lain orang lain makna CINTA nya kan..Cinta ni lahir dari jiwa yang penuh dengan kegembiraan,ketenangan dan megharap sesuatu.tapi…korang tau tak CINTA tu ada darjat???aku pun baru je tau pasal ni..CINTA ni ada 3 Darjat.

1. CINTA AGUNG
   – cinta seorang mukmin yang tidak lebih tinggi daripada cintanya kepada Allah.maknanya disini, cinta kita kepada Allah haruslah lebih dari cinta kita kepada sesiapa pun…Cinta kepada Allah la cinta yang agung di sisi islam.
2. CINTA PERTENGAHAN
    – cinta kategori ini pula cinta yang kita selalu hadapi..iautu cinta kita kepada ibu bapa,keluarga,teman dan lain-lain.Cinta peringkat ini harus kita mulakan dulu dengan CINTA AGUNG. bialah cinta kita kepada sesiapapun kerana ALLAH. jika cinta kita tidak dibina atas CINTA AGUNG, hubungan kita hanyalah sia-sia dan tiada nilainya.
3. CINTA HINA 
    – pernah korang tau pasal CINTA HINA??apa maksudnya?? cinta ini adalah cinta kepada kesesatan,yakni kita cinta kita melangar hukum ALLAH. iaitu kita melakukan apa yang ditegah olehNYA. apabila kita bercinta,mulalah kita langgar semuanya.
jadi dimana DARJAT CINTA kita???
Continue Reading

bila bermusafir…

Salammm…kali ni aku nak cakap pasal musafir..nak tau sebab apa??sebabnya aku ni selalu gak lah musafir.anda tau apa itu musafir???kalo nak tau,musafir ni dalam  bahasa kita ini bermaksud pengembara.Maknanya orang yang mengembara lah…atau lebih tepat lagi dimana seseorang itu melakukan perjalanan melebihi 2 marhalah atau dalam lingkungan 90km..ini apa yang aku belajar dulu lah.
nak jadikan cerita kenapa aku wat pasal Musafir ni…sebabnya,adalah satu hari tu,aku nak ke Tg. Malim dengan menaiki keretapi dari Utara.sambil dok tunggu keretapi sampai,ak terdengar lah perbualan mak cik sorang ni.Dia pun sama macam aku gak,nak naik keretapi juga..
 ” ish..dok tunggu keretapi ni tu dia lah,nak sembahyang pun tak boleh,kata mak cik tu “
aku pun diam je…memang lah kita nak sembahyang pun xsempat sebab keretapi tu dijadualkan tiba di platform dalam waktu maghrib.memang waktu tu kita xboleh nak sembahyang,tapi kita kan boleh jamak solat tu..sebenarnya,Islam ni memahami kita.. Solat jamak dan Qasar ni adalah keringanan yang diberikan kepada kita.
ok..solat jamak  maksudnya melaksanakan 2 solat wajib dalam 1 waktu..solat jamak ni ada 2 iaitu jamak taqdim dan jamak taqkhir..jamak taqdim ni kita himpunkan 1 solat dalam waktu solat yang pertama.Maksudnya kita himpunkan solat asar dan zohor dalam waktu solat zohor.Jamak taqkhir plak sebaliknya lah.iaitu solat dilakukan dalam waktu kedua.
Continue Reading